Selasa, 17 Januari 2012

BAJU KURUNG MAMA

ASSALAMUALAIKUM...hye guys.

How's your day? Hehehe...semangat pulak pergi ke kelas hari nih. Seronok. ehehe...nak cerita sikit pasal baju kurung mama. cam sedeyh je bunyi tajuk nih. ekceli, tak de la sedih pown. okok. aku sorang je anak pompuan mama. so kira manja la ngan mama kan. cam besa la. mama selalu bagi aku baju dia yang lama2. kira tak leh nak muat lagi ngan 'slim' fit dia tu. baju mama banyak yang cam baru sebab dia banyak baju n banyak mmg baru2. ngehehe. bila dia takleh nak muat lagi, aku yang ambik. kadang2 kalau mama tak bagi pown, aku mintak je kat dia. bukan sebab aku takda baju (especially baju kurung), tapi sebab aku suka ambik baju mama and pakai. best la jugak. walopun secara sebenarnya la kan, saiz aku ngan saiz mama memang berbeza. aku kecik dan kontot. nait berat pown masih kecik jugak. mama berisi ckit and tinggi lagi dari aku. so technically baju mama semuanya panjang2...dan besar. ahahaha. so bila aku pakai len je ropenye.

mungkin kazen mazen aku yang len salu jugak dapat benda2 camni. salunya anak2 perempuan la. anak lelaki erm....jarang kot. korang pown mesti pernah kan? aku cam before nih, terlalu kecik sanghat jadi aku cam jeles je bila kazen mazen semuanya dapat pakai baju mak diorang. hukhukhuk. kalau aku pakai gak kena pakai tali pinggang kat kain and kena lipat 5-6 kali. hadoheh!! seronok kan dapat pakai baju mama??

before masuk U, masa aku sekolah, aku sempat mintak dua tiga pasang baju mama. saja je nak mintak. simpan lam almari walopun tak pakai pown. tapi aku suka mintak dan simpan (apakejadahnya??). so sekarang, masa kat U, aku ada beberapa baju mama yang ada lam almari. aku bawak beberapa baju mama ke kampus untuk pakai. suka jugak seyh pakai. memangla tak fit to body ape semua, tapi seriously, everytime pakai baju kurung mama aku rasa seronok and rasa cam mama lagi dekat ngan aku. lebih dekat daripada biasa (amboi rembat tagline hot.fm pulak). bukan baju kurung mama je, kadang2 baju sejuk dan baju tshirt ayah pun aku guna. ngehehe. panggillah aku anak manja ke apa. tapi itu cara aku menghargai mak ayah aku kayh.

selalunya bila aku pakai, walaupun baju tuh cam besar daripada aku nih, aku tak malu and aku makin bersemangat. contohnya hari nih. aku pakai tudung yang aku pinjam daripada mama, baju kurung greyish-white berbunga indigo yang mama bagi sebelum semester nih and aku pakai stoking yang rasanya bapak aku punya kot sebab aku salah ambik stoking. ehehe. seronok dan makin bersemangat bila belajar. AKU SERIUS NIH!



jadi kepada korang suma kat dunia nyata sana, kalau mak korang bagi baju hand-me-down kat korang, baju diorang zaman dulu2, korang jangan lah mengeluh kata diorang nih tak best sebab tak bagi baju baru. aku rasa semua mak bapak teringin nak tengok anak2 dia sekali sekala pakai baju diorang. walupon ko sanggup pakai sepasang je. sebab sebenarnya feeling pakai baju diorang nih teramat-lah best.

korang mesti perasan kan, kalau di sarawak nih, kat semenanjung tak tau la kan, kalau berlakunya kematian terutamanya dalam ahli keluarga, mesti baju2 yang meninggal tu akan dibahagi2kan kepada ahli keluarga. contohnya masa pak nek aku meniggal (ayah kepada ayah aku), anak lelaki semua diberi kain pelikat pak nek aku tuh. ada yang dapat baju melayu dia (mana2 yang muat la) dan ada jugak yang volunteer untuk ambik buku2 lama dia termasuklah al-quran yang memang tahap koleksi muzium punya. masa nih la barang2 khazanah harta karun mak bapak korang jadi teramat berharga. kalau korang tak rasa terdetik sayang kat barang2 tu memang aku tak tau nak cakap apa la.

jadi pesanan aku kat korang, yang masih ada mak bapak, yang masih ada keluarga. kalau mak bapak bagi kita barang diorang bukan bermaksud diorang sengkek sangat sampai tak nak bagi baju baru. diorang bagi harta yang berharga buat korang supaya korang takkan lupakan diorang masa diorang dah tak da nanti. simpan barang2 istimewa diorang. bila rindu leh la kita pegang.


wassalamualaikum =)

p/s: nak call mama dan bapak malam nih. diorang mesti rindu aku seyh. ehhe.

Tiada ulasan: