Khamis, 23 Ogos 2007

Tikk-tokk...Detiknya Berlalu...


SALAM... HARI ini akan berakhir beberapa detik lagi. Tak lama lagi cuti akan berkahir. Saya akan kembali ke sekolah. Tapi entah kenapa, hati ini serba salah untuk kembali. Tipu andainya saya katakan saya tak rindukan sesiapa sepanjang cuti ini. Tipu jika saya katakan saya tak fikirkan sesiapa sepanjang cuti ni. Dan saya berani kata saya tipu seandainya saya katakan saya sudah lupakan segalanya sepanjang cuti ini. Realiti adalah realiti. Jauh manapun saya berlari, ke pelusuk manapun saya cuba sembunyi, kenyataan akan sentiasa mengejar rapat di belakang. Hidup ini realiti. Sebuah realiti yang ada masanya pahit untuk ditelan, terlalu sukar untuk dilalui. Tapi itulah hidup. “Saat kamu berkata untuk meninggalkannya, Mungkin dia akan pergi meninggalkanmu sesaat, Memberimu waktu untuk menenangkan dirimu sendiri, Tetapi pada saat saat itu, hatinya tidak akan pernah meninggalkanmu Dan sewaktu dia jauh darimu, dia akan selalu mendoakanmu dengan air mata.” Pernah lihat kata-kata ini? Kata-kata ini mengingatkan saya kepada beberapa perkara yang saya cuba sedaya upaya untuk lupakan sedari sebelum cuti persekolahan ini bermula. Sehingga saat ini pun, saya masih cuba untuk melepaskannya. Tapi, sekali lagi, realiti itu tetap realiti. Namun dengan kata-kata yang terangkai itu, saya mula fahami sesuatu. Harapan yang terpendam, kembali mengembang mekar. Memanjat pepohon hati yang saya cantas buat beberapa ketika. Kenyataannya, kami berdua adalah dua insan yang berbeza. Dia lelaki, dan saya perempuan. Dia Adam, saya Hawa. Dia kutub utara, saya kutub selatan. Kami miliki kisah kami sendiri. Kegembiraan dan bahagia yang kami cipta sendiri, tapi kami noktahkan atas dasar KAMI. Noktah itu menempatkan betapa besarnya nilai sebuah KEPERCAYAAN. Suka atau tidak, buat sesiapa sahaja yang membaca, saya ingin katakan, saya percaya pada diri saya sendiri. Biar apapun yang anda klasifikasikan diri saya ini, sama ada budak hingusan yang terlalu cepat inginkan kehidupan, atau apa-apa sahaja, saya PERCAYAKAN diri saya sendiri. Atas dasar PERCAYA itu juga, saya katakan saya percaya tindakan saya betul. Dan saya percaya jauh di dasar hati ini, saya masih simpan rasa itu terhadapnya. Jangan hukum saya kerana rasa ini, ataupun kerana saya terlebih dahulu melangkah untuk menyukai. Sebaliknya, doakan kesejahteraan saya serta kebahagiaan saya. Doakan agar saya tidak akan terjerumus ke lembah kemungkaran. Kerana saya percaya, apa yang saya semai selama ini adalah atas dasar IKHLAS, kerana saya sayangkan dia kerana ALLAH.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
eerrmm..hidup..hidup..dunia..dunia..
manusia..manusia..reality..reality..
tp itu la kiter..kadang kala kiter mudah lalai ngan dunia..tetapi itu semua supaya kiter mengenali erti kehidupan ..mana ada makhluk Allah s.w.t di dunia ni yg lahir kedunia hidupnya senang lenang tanpa dugaan atau ujian dr NYA..terima lah seandainya dan mengisafi diri..

mmg adam berbeza dr hawa..dan hawa juga berbeza dr adam..itulah ciptaan Allah s.w.t yg paling agung.. dia mencipta dua kaum yg berbeza supaya kiter mengenali antara satu sama lain..tetapi ingatlah dalam hidup ini kiter mempunyai batas2 agama antara kaum adam dan kaum hawa..jgn sampai kiter terjunam dlm lembah maksiat dan akhirnya dilakhanati oleh Allah s.w.t..hau'zubillaminzaliq.. wallahu'alam..

from hamba Allah..

Tanpa Nama berkata...

wa'alikum salam...
terima kasih atas pesanan anda...insya-ALLAH, tidak akan dilupakan...begitulah hendaknya dalam hidup ini...jangan mudah melupakan bahawa kita berbeza...anda adalah anda dan saya adalah saya...seperti ciptaan adam dan hawa, yang berbeza sama sekali, tetapi diciptakan berpasang-pasangan.insya-ALLAH, iman di dada ini akan sentiasa ditingkatkan agar tidak terlepas dan terjerumus ke lembah kemaksiatan serta kemungkaran.batasan tetap batasan, dan insya-ALLAH, seandainya batasan itu kami perkukuhkan, sampai masa nanti, kami akan buat terusan yang halal untuk mengairi 'anak-anak padi' yang kami tanam...doakan kesejahteraan serta kebahagiaan bersama,semoga setiap umat Nabi Muhammad a.a.w. terselamat daripada godaan syaitan.terpelihara dunia dan akhirat...
syukran jaziilan...

salam...

=izzan nur rafi-edah=